Q&A van de webinar: Hoe haal ik als ondernemer alles uit de eindejaarsperiode?

Zowel voor als tijdens de webinar met Mathias Vissers was het duidelijk dat vele ondernemers met vragen zitten. Op deze pagina gaan enkele experten kort in op deze vragen om jullie goed op weg te zetten. 

Hoe opboksen tegen woekerprijzen die je online terugvindt? De goedkoopste verkoopt meestal aan een minimale marge?

Meegaan in een verhaal van steeds lagere prijzen is niet altijd de juiste keuze en dit raden we dan ook af. Natuurlijk is dit zeer afhankelijk van product tot product. Ga kijken waar consumenten van wakker liggen (extra service, lokaal en duurzaam verhaal, goede service nadien, keuze uit bezorgmethode, correcte levertijden, ...).

Hoe start je als marktkramer van groenten en fruit aan een website?

Een mooi voorbeeld en inspiratiebron is deze lokale groentenhandelaar in de regio Tielt. E-commerce moet niet altijd een geavanceerde webshop zijn.

Wat met artikelen (lingerie) die best gepast worden voor de juiste maat en model? Hoe doe je dat online? (deze vraag kregen we ook van enkele opticiens en fotografen).

Het is momenteel inderdaad een probleem dat niet alle winkels al op reservatie mogen opengaan. Kijk zeker naar eenvoudige platformen om een online afspraak te laten inplannen door je klanten (Calendly is hiervoor een goede online tool). Hier zie je bijvoorbeeld hoe brillenmerk Odette Lunettes dit aanpakt. 

Daarnaast kan een live chat of WhatsApp for Business je rechtstreeks met je klant in contact brengen.

Deze tools zijn allemaal te vertrouwen en kan je perfect op elk type website integreren. 

Ik heb vooral schrik over het wettelijke aspect van terugname van goederen. Welke rechten hebben we als handelaar om iets te weigeren, als de eis van de koper volgens ons niet terecht is?

Angst is een slechte raadgever, dus informeer je goed en weet dat je niet de enige bent met een webshop. Deze links geven je alvast de nodige extra informatie rond het wettelijke aspect:

Moet ik zelf een webshop(template) maken of best laten maken door specialist, om goed vindbaar te zijn?

Dit hangt natuurlijk af van het doel van de webshop. Is het een eerste online stap of wil je professioneel Europa veroveren? Zorg er steeds voor dat je webshop volgende eigenschappen heeft: veilig (https-certificaat en geen mogelijke beveiligingsproblemen), snel (niemand wacht op foto's van 22MB die moeten laden), mobiel (de huidige consument gebruikt zijn smartphone) en vooral intuïtief. Een ervaren websitebouwer gaat je hier natuurlijk beter in kunnen begeleiden. Maar spendeer dan niet je volledige budget aan een webshop op maat, als je daardoor niets overhoudt voor marketing en promotie.

Vanaf wanneer en hoe vaak kan je het best je kerstacties delen en promoten?

Een van de hobbyprojecten bij Intracto is het gratis webplatform secretsantaorganizer.com. Hiermee vergaren we veel informatie en merken we dat de week van 6-10 december steeds cruciaal is voor de kerstperiode. Op dat moment zijn consumenten zich aan het oriënteren over welke cadeautjes ze nog nodig hebben. Probeer ook tips te geven voor bijvoorbeeld meter, peter, cadeautips voor vader, cadeautips voor kleuters, ...

Hoe zet ik mezelf in de kijker als startende/fysieke winkel zonder steeds met kortingen te moeten gooien naar de mensen?

Is je startende winkel lokaal georiënteerd, bekijk dan zeker hoe je een verhaal kan brengen voor lokale journalisten (tip: vele steden en gemeenten hebben een online perslijst met alle lokale journalisten die freelance werken en steeds op zoek zijn naar positieve verhalen). Doe online marktonderzoek en ontdek waar je ideale klant online te vinden is en ga deze daar opzoeken. 

Met moederdag heb ik in het voorjaar een pakket aangekocht bij enkele lokale fysieke handelaars. Zij hadden samen een pakket samengesteld met andere lokale winkels (Yoga bon, bon voor koffie en taart, boeket veldbloemen, ingekaderd gedicht, ...). Alle handelaars verkochten dit pakket mee en leverden het aan huis. 

Hoe vang je de extra kosten van verzending op (bpost verhoogt tarieven)? Reken je die door, of slik je die meerkost?

Gratis verzending bij kleine bedragen is een gevaarlijke evolutie en niet houdbaar voor zowel kleine als grote spelers. Je kan gratis verzending dan bijvoorbeeld ook pas uitvoeren bij een hoger bedrag (vanaf 30 EUR i.p.v. vanaf 25 EUR)? Op deze manier kan je de gemiddelde bestelwaarde verhogen en kan je de extra kosten ook gedeeltelijk compenseren.  

Kijk trouwens goed na of die extra kosten ook voor jou van toepassing zijn. Bpost heeft laten weten dat dit niet voor de kleine webshops zou gelden.

Ik wil een webshop starten om diensten (e-learning-platform) aan te bieden. Ik richt me voornamelijk naar bedrijven. Is het goed om een of meerdere sessies gratis aan te bieden (als 'teaser')?

Het aanbieden van kennis als teaser is een vorm van leadgeneratie. Baken je doelgroep van types bedrijven af, kijk waar deze actief zijn en ga bijvoorbeeld kijken hoe je op een platform als made-in.be zichtbaar kan worden (het versturen van een persbericht bijvoorbeeld). In deze niche is het delen van waarde en kennis via LinkedIn zeer waardevol. Ga op dit platform mensen helpen, kennis delen en bouw zo de branding van je platform uit. Bekijk dit LinkedInbericht met video van een gelijkaardig platform.

Hoe kan ik mijn nieuwe webshop beter online vindbaar maken in Google?

Google draait nog steeds rond content (uniek geschreven), links naar je website (zeker als nieuwe webshop) en denken vanuit je doelgroep (met welke vragen of noden zoeken zij op Google). Schrijf bijvoorbeeld niet over de nieuwe Sodastream, maar maak een pagina over "Hoe kan ik zelf bruiswater maken?". Lees zeker deze tips vanuit de eerste lockdownperiode nog eens na. 

Wat is goeie software voor nieuwsbrieven? En hoe voorkom je dat ze in spam terechtkomen?

Kijk zeker naar e-mailmarketingtools als Mailchimp (waar je gratis kan starten) of het HubSpot marketing starter-pakket (waar je ook een CRM-pakket hebt, deze hele campagnewebsite en project is hiermee opgezet). De online tool mail-tester.com kunnen we zeker aanraden om je nieuwsbrieven mee te testen en te kijken naar de spamscore van je nieuwsbrief. 

Ik heb een holistisch schoonheidssalon, en merk dat verkoop via internet niet lukt. Wel klanten die de producten reeds gebruiken, die opnieuw kopen. Heb je een extra tip?

Zet zeker in op het bouwen van een community met je vaste klanten door geregeld tips en nuttige nieuwsbrieven te sturen. Bouw een band met hen op, zodat ze je ook niet vergeten en je steeds aanwezig bent in hun achterhoofd. 

Wat zijn de 'standaard' voorwaarden i.f.v. producten geven/aanbieden aan de influencers?

We krijgen deze vraag zeer vaak en hebben dan ook veel van onze tips gebundeld in een influencer marketing-whitepaper. Onderzoek welke influencers een echte match kunnen zijn met jouw producten en kijk vooral naar het engagement dat ze hebben met hun fans. Zijn hun fans wel jouw doelpubliek? 

Ik heb veel nieuwsberichten op mijn website staan. Echter vind ik persoonlijk dat er te veel oude berichten op staan. Hoewel onze webdesigner dit als tip gaf. 

Oude relevante nieuwsberichten brengen nog steeds bezoekers uit Google naar je website. Wanneer nieuwsberichten niet meer relevant zijn (oude promoties, opendeurdagen,..), dan kan je deze beter weghalen en doorsturen naar het overzicht. 

Heb je ook tips voor wie geen eigen (= fysieke) zaak heeft en dus enkel online wil verkopen? Hoe start ik met Google MyBusiness en is dit ook voor een webshop bruikbaar en hoe krijg ik meer reviews?

Hierover hebben we veel nuttige informatie:

Zoals Kamal het al aangaf, moet je dit gewoon durven vragen aan je klanten. Je kan eenvoudig een korte link aanmaken, die je klanten meteen op de juiste plaats brengt om de review achter te laten.

Is het als ondernemer nodig om gigantische kortingen te geven in het Black Friday weekend? 

Neen, je moet niets, Jente (onze spreker van dinsdag) heeft enkele jaren zelfs een nadrukkelijk statement gemaakt en dit ook aan zijn klanten zo uitgelegd. Kortingen kunnen dus werken, maar wees selectief en slim als ondernemer. Ga ook geen fake kortingen gebruiken, want dan verlies je veel geloofwaardigheid bij je klanten. 

Er zitten heel veel mensen op bol.com te zoeken, deze mensen gaan niet zomaar naar een privé website zoeken. Is het niet beter de investering te doen en door een extern bureau/bedrijf de content/beheer te laten doen op bol.com/Amazon? En op basis van commissie te werken op de verkopen?

Wij zien het steeds als een en-enverhaal. Zo bewijst chocolademarkt.com dit in de praktijk met een eigen webshop, maar daarnaast ook verkoop via bol.com. Als ondernemer moet je weten waar je klanten zijn en ze daar actief opzoeken. 

Mag je je kwetsbaar opstellen op sociale media, bv dat je het moeilijk hebt door Corona?

Ga transparant communiceren en laat zien dat jullie mensen zijn achter die webshop. Andere ondernemers in de chat gaven al aan dat ze dit deden en veel positieve reacties kregen. We zitten er allemaal samen in en we zullen elkaar moeten steunen. 

Hoe zet ik WhatsApp in op mijn website of voor mijn webshop?

Mathias schreef hierover een blogbericht. Je kan daarnaast eenvoudig een WhatsApp-chatknop toevoegen op je website, zodat klanten je ook zo kunnen contacteren. 

Zijn er tips voor mensen die in bijberoep willen ondernemen en pas zijn begonnen? Een webshop geef je niet snel uit handen want dat kost veel geld. Welke must do's zijn er om (zonder fysieke winkel) je klanten groep op te bouwen?"

Kijk voor inspiratie zeker eens hoe de groentenhandelaar achter MangoTomaat dit aanpakt. Geen dure webshop, maar niet meer dan Mailchimp en een bestelformulier. 

In de volgende webinars gaan de andere experten dieper in op verschillende van deze thema's. Daar ga je dus meer leren over adverteren, communiceren en alles rond verzending. 

 

Herbekijk de webinars